Graanmarkt 14, 9300 Aalst | tel.: 053/76 96 20    

Breinbrekers
breinbreker

Wie zich zou vervelen tijdens een studie-uurtje kan sinds kort wiskundig verantwoorde spelletjes spelen. Hier alvast 6 van de 21 beschikbare breinbrekers.

 
Biowiskundedagen

biowiskundeOp 15 november hebben de leerlingen van 6ECWI, 6LAWI, en 6WEWI deelgenomen aan de biowiskundedagen.


Omwille van de steeds nadrukkelijkere rol die de wiskunde vervult bij het ontrafelen van de natuurlijke processen op planeet Aarde, zoals biologische, bodemkundige, ecologische, hydrologische en microbiële processen, werd 2013 onder het patronaat van de UNESCO uitgeroepen tot het jaar van Mathematics of Planet Earth (MPE).


Aangezien net de activiteiten van bio-ingenieurs zich vaak situeren op het raakvlak tussen de wiskunde en de toegepaste biologische wetenschappen, heeft de Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de Universiteit Gent, onder leiding van haar vakgroep Wiskundige Modellering, Statistiek en Bio-informatica, dit internationaal gedragen initiatief aangegrepen om het belang van de wiskunde in het algemeen, en van de wiskundige modellering in het bijzonder, in de verf te zetten.


Specifiek gericht op de leerlingen werden hiertoe zogenaamde biowiskundedagen georganiseerd waarop de aanwezige klassen eerst in contact werden gebracht met de wondere wereld van de wiskundige modellering waarna ze zelf aan de slag konden met modellen die processen in land, lucht en water beschrijven.


Peter Vancolen

 
Een blik op techniek

techniekHet vak Techniek gaat over - hoe raad je het - techniek. Het is niet de bedoeling van dit vak om de leerlingen op te leiden tot technicus. Wat wel de bedoeling is van het vak Techniek is dat ze aan hun 'technische geletterdheid' werken.


Wat wil dat zeggen, technische geletterdheid?

    • Dat de leerlingen weten en begrijpen wat techniek betekent voor hen en de mens in het algemeen.
    • Dat ze heel algemeen weten waarom en hoe techniek een rol speelt en gebruikt wordt op verschillende domeinen.
    • Dat ze voldoende met techniek kunnen omgaan en techniek kunnen gebruiken in het dagelijkse leven als tiener.
    • Dat ze beseffen dat techniek ook nadelige gevolgen kan hebben en dat je daarom zelfbewust en verantwoordelijk met techniek omgaat.

Tijdens de eerste semester onderzochten onze eerstejaars de fiets. Ze kwamen tot de vaststelling dat deze een goed voorbeeld is van technische systeem. Hierbij leerden ze het systeem van overbrengingen begrijpen. Riemoverbrengingen, tandwieloverbrengingen, wrijvingswielen,... ze leerden ze allemaal kennen aan de hand van leuke doe-opdrachtjes.




(klik op de afbeelding om de foto in groter formaat te zien)


'Beelden zeggen meer dan woorden' is een uitdrukking die je ongetwijfeld al dikwijls hebt gehoord. Binnen techniek is dat zeker niet anders. Tekentaal is bovendien universeel. Die hoef je niet te vertalen. Voor de technische tekentaal zijn echter wel afspraken nodig, zodat iedereen de tekening op dezelfde manier 'leest'. De leerlingen maakten kennis met eenvoudige technische tekeningen en de basisafspraken daaromtrent. Dit deden ze spelenderwijs met SOMA-blokken, waarmee je puzzelstukken bouwt, puzzels maakt en tekent.


Ook onze tweedejaars zetten hun onderzoektocht verder.

Ze leerden wanneer en waarom een voorwerp, en bij uitbreiding een transportmiddel, zich trager of vlugger beweegt = welke krachten hierbij een rol spelen. Naast krachten spelen ook heel veel mensen een rol in en rond transport. Ze kregen inzicht in de logistieke sector, de activiteiten, de werkgelegenheid,... Zo veel transport en logistieke bedrijvigheid moet goed geregeld of gestuurd worden. Op welke manier dat gebeurt en hoe dat werkt, ontdekten ze aan de hand van leuke toepassingen. Ze maakten ook kennis met de (steeds warmer wordende...) keerzijde van veel technische ingrepen in het toepassingsgebied transport. We willen ze dan ook doen nadenken over hoe je zelf mee aan een groene uitweg kunt helpen!


(klik op de afbeelding om de foto in groter formaat te zien)


De leerlingen ontdekten dat de mens in staat is om ontzettend veel verschillende constructies te bouwen. Dat bepaalde vormen meer stevigheid bieden dan andere wist de mens al heel vroeg en kwamen dit nu ook te weten ... Zodra je deze wijsheid bezit, kan je zelf allerlei stevige constructies bouwen, zelfs bruggen!

 
Jara Noël supertalent op de fiets

jara_noelOp regelmatige basis zetten we een van onze sportieve leerlingen in de kijker. Deze keer is het de beurt aan Jara Noël. Deze leerling uit 3 sportwetenschappen bewijst elke dag dat ze haar mannetje kan staan door als enig meisje de klas te delen met 16 jongens. Dit houdt haar niet tegen om zowel tijdens de lessen als voor interscholenwedstrijden steeds sterk te presteren.


Zo heeft Jara voor onze school al meerdere medailles gehaald in zowel individuele als ploegsporten. Maar ook buiten de school zet zij haar sportiefste beentje voor. Ze is namelijk een van de grootste wielertalenten in België. Nadat ze vorige winter reeds het volledige veldritseizoen wist te domineren, werd ze nadien ook nog Oost-Vlaams, Vlaams en zelfs Belgisch kampioen op de weg bij de aspiranten.

Vanaf dit seizoen komt Jara uit bij de nieuwelingen, en wij zijn er dan ook van overtuigd dat ze nu en in de toekomst nog mooie resultaten zal blijven boeken. En wie weet, rijdt ze binnen een aantal jaren wel rond met de regenboogtrui....


Wij blijven alvast supporteren!

 
KA heer en meester op interscholen badminton

badmintonNa de mooie prestaties op de vorige interscholenactiviteiten was het op woensdag 13 november de beurt aan de badmintonfanaten om hun kunnen te tonen. Het atheneum leverde over de verschillende leeftijdscategorieën heen niet minder dan 100 van de 168 deelnemers af, waardoor er bovendien heel wat onderlinge wedstrijden tussen KA-leerlingen op het programma stonden.


Bij de scholieren jongens en meisjes was de overmacht van onze leerlingen enorm. In de oudste leeftijdscategorie werden alle medailles behaald, met goud voor Jonathan en Jasper en Laure en Silke. Op de tweede plaats eindigden Jonathan en Nicolas en Chloë en Amber. Het brons ging naar Cedric en Andres en Jana en Elke.


Dat de opvolging verzekerd is, blijkt uit de resultaten van de leerlingen van de eerste en de tweede graad. Bij de kadetten meisjes maakten onze beide deelnemende teams in een onderling finaleduel uit wie het goud mocht meenemen naar de Graanmarkt. In een spannende wedstrijd moesten Felke en Fré nipt de duimen leggen voor Jade en Elien. Bij de jongens was het overwicht zo mogelijk nog groter met een volledig KA-podium. Wout en Jara namen daar als gemengd team de maat van Cedric en Stiaan, terwijl Jelte en Nico de strijd om het brons wonnen.


Onze jongste leerlingen konden uiteraard niet achterblijven. Remko en Mathias toonden zich de grootste badmintontalenten door in een bloedstollende finalewedstrijd Thomas en Jordy te verslaan. Bij de meisjes een gelijkaardig scenario, met deze keer Savannah en Tina als winnaars ten koste van Sarah en Ilke.


De massale deelname van onze leerlingen, hun enthousiaste en sportieve houding en hun knappe prestaties maken dat ook deze interscholenactiviteit een succes mag genoemd worden!

Het L.O.-team


 
<< Start < Vorige 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Volgende > Einde >>

Pagina 17 van 67